MICK-E NIEUWS

Meer stroom nodig op bedrijventerrein

09-06-2022

 

85 procent van de elektriciteitsvraag van elektrische trucks en bestelauto’s zal in de toekomst op bedrijventerreinen moeten worden geleverd. Dat concluderen onderzoekers van ElaadNL in hun nieuwste Outlook. Door de geografische concentratie van het laden op hoge vermogens zal het onderliggende stroomnet volgens ElaadNL hierop voorbereid moeten worden. Dat schrijven de onderzoekers in de Outlook ‘Bedrijventerreinen in beweging’ die de toekomstige laadbehoefte van elektrische trucks en bestelauto's op bedrijventerreinen, tot en met 2050, in kaart brengt.

Het aantal elektrische trucks en bestelauto’s neemt in de komende jaren flink toe en versnelt met name vanaf 2030. Het aantal elektrische bestelauto’s groeit volgens ElaadNL – het kennis- en innovatiecentrum op het gebied van laadinfrastructuur van de Nederlandse netbeheerder – naar ongeveer 225.000 in 2030 en meer dan 1,1 miljoen stuks in 2050. Het aantal elektrische trucks groeit naar ongeveer 24.000 in 2030 en meer dan 113.000 in 2050.

Door elektrificatie van deze voertuigen ontstaat er een additionele elektriciteitsvraag in de logistiek. In 2050 gaat het volgens de onderzoekers om een extra elektriciteitsvraag van 16,7 terawattuur. Ter vergelijking: de totale elektriciteitsvraag in Nederland bedraagt nu volgens het CBS 113,4 terawattuur.

90 procent van alle trucks en 57 procent van de bestelauto’s hebben een van de 3.700 bedrijventerrein in Nederland als standplaats. De extra elektriciteitsvraag concentreert zich dan ook vooral op bedrijventerreinen.​

Bron; Nederland Elektrisch

Parkeren met korting

13-07-2022

 

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar batterij-elektrische auto’s en waterstof-elektrische auto’s korting geven op parkeertarieven. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen. Dat heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat medegedeeld aan de Tweede Kamer.

 

Heijnen: ‘Gemeenten krijgen hiermee een extra instrument in hun gereedschapskoffer om te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in hun stad of dorp. Dat vind ik belangrijk. Afhankelijk van de situatie in hun gemeente kunnen ze er zelf voor kiezen of ze hier gebruik van willen maken.’

 

Parkeerbeleid is maatwerk, dat verschilt per wijk. Daarom mogen gemeenten in Nederland bepalen of automobilisten moeten betalen om ergens te parkeren. En hoeveel dat dan kost. Zij kunnen er vanaf volgend jaar dus voor kiezen om elektrische auto’s korting te geven. Het gaat dan om gewoon betaald parkeren langs de weg of op een parkeerterrein, maar kan ook de kosten van een parkeervergunning betreffen. Gemeenten mogen zelf bepalen of ze korting willen geven, en hoeveel dat dan is. Ook mogen ze zelf bepalen hoe ze de korting willen geven. Dat kan bijvoorbeeld via parkeerapps, of door een extra optie bij de parkeerautomaat in voeren.

 

De mogelijkheid om korting te geven geldt alleen voor auto’s die tijdens het rijden helemaal geen uitlaatgassen uitstoten en dus niet voor zuinige of hybride auto’s. Momenteel rijden bijna 300.000 van de 9 miljoen auto’s in Nederland volledig schoon. In 2030 zijn dat er naar verwachting zo’n 2 miljoen.

 

bron; anwb.nl

Vereniging van Eigenaaren en laadpalen

24-05-2022

 

Bewoners van een appartement die graag een laadpunt op hun parkeergelegenheid willen lopen regelmatig tegen verschillende problemen aan wanneer ze dit met hun Vereniging van Eigenaren (VvE) willen regelen. Hoe en waar doe je dat bijvoorbeeld in een parkeergarage? Een goed plan voor de langere termijn maakt daarbij het verschil en scheelt onnodig uitzoekwerk en kosten voor mensen. 

Speciale website

Er is informatie beschikbaar om bewoners en de VvE op weg te helpen. Al deze informatie staat op de website www.vveladen.nl. Op de website staat ook een brochure waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe een elektrisch rijder kan zorgen voor een eigen laadpaal via de VvE. Speciaal voor huurders van een sociale huurwoning is er het rapport Woningcorporaties en laadpunten met uitgebreide informatie.

 

Nieuwe subsidie voor advies

Verder is er per 1 januari 2022 (met terugwerkende kracht naar 6 oktober 2021) een nieuwe subsidie beschikbaar voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) voor advies over laadpalen voor elektrische auto’s. Zo’n 1,2 miljoen woningen in Nederland zijn aangesloten bij een VvE, dat is ongeveer 17 procent van alle woningen. Het kabinet wil het de bewoners van die huizen makkelijker maken om elektrisch te rijden. Daarom kunnen VvE’s vanaf nu met subsidie advies krijgen van een deskundige. Een oplaadpuntenadvies kan helpen om tot een afgewogen en positief besluit binnen een VvE te komen. Het kabinet werkt daarnaast aan het vereenvoudigen van regels.

 

Snel aan de slag? Kijk op www.vveladen.nl en download daar de brochure.

Waar kan ik opladen?

14-04-2022

 

Meer dan 80.000 openbare laadpalen in Nederland maar waar vind ik de dichtstbijzijnde?

 

Nederland is een van de koplopers als het gaat om laadinfrastructuur in Europa. Ons laadnetwerk groeit enorm: in 2018 hadden we nog zo'n 37.000 openbare oplaadpunten in Nederland. Eind 2021 staat de teller op ruim 80.000. Bij meer dan 350 laadstations kun je snelladen. Je hoeft dus eigenlijk nooit ver te rijden om je accu op te laden.

 

Op oplaadpalen.nl vind je een overzicht van oplaadpunten in Nederland en andere Europese landen, met informatie over de status van een laadpaal (bezet of vrij), type stekkeraansluitingen en in sommige gevallen geschatte laadkosten.

 

Ga je een lange rit maken dan is het slim je route te plannen. 

De ANWB heeft een handige routeplanner voor elektrische auto's; https://bit.ly/30eFbKy

Wat is een slimme laadpaal

02-03-2022

 

Laadpalen worden steeds intelligenter en passen het laden aan op de omstandigheden. Zo weten ze wanneer de stroom goedkoper is.

Stel dat je om zes uur ‘s avonds je auto aan je eigen laadpaal hangt en dat er acht uur geladen moet worden om het accupakket vol te krijgen, dan zou bij een gewone laadpaal de accu om 2 uur ‘s nachts vol zijn. Een slimme laadpaal weet dat je tussen elf uur ‘s avonds en zeven uur ‘s ochtends tegen daltarief kunt laden én dat er dan precies genoeg tijd is om de accu weer helemaal vol te laden. Daardoor bespaar jij op je elektriciteitskosten én wordt het elektriciteitsnet ontzien tijdens de avondpiek, terwijl je ‘s ochtends nog steeds met een volle accu kunt vertrekken. Slim laden dus.

 

Een slimme laadpaal kan met nog meer dingen rekening houden. Heb je bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak liggen, dan kun je ook instellen dat laden met zonne-energie de voorkeur heeft. Je auto wordt dan zoveel mogelijk met ‘gratis’ duurzame zonne-energie geladen. Vaak kun je met een app aangeven op welk moment je auto vol moet zijn, zodat de laadpaal weet wanneer hij de zonne-energie met stroom van het elektriciteitsnet moet aanvullen. Ook kan hij rekening houden met het energieverbruik van andere apparaten in je huis. Als die veel stroom verbruiken, dan kan de laadpaal de laadsnelheid van de auto op dat moment wat drukken. Dat wordt ook wel load balancing genoemd en voorkomt stroomuitval door overbelasting.

 

bron; anwb.nl

Bijtelling in beeld

16-02-2022

 

Rijd je met een zakelijke auto meer dan 500 kilometer in privé, dan heb je te maken met bijtelling. Voor 100% elektrische auto's die in 2022 op kenteken worden gezet, geldt een bijtellingspercentage van 16%. Dit is echter beperkt tot een maximumbedrag van € 35.000 van de catalogusprijs. Is de auto duurder, dan betaal je over het meerbedrag het volledige bijtellingspercentage van 22%, hetzelfde als dat van brandstofauto's.

 

Dit gaat veranderen. De cataloguswaarde waarover de lagere bijtelling wordt berekend, zakt in 2023 en 2024 naar 30.000 euro. Waarbij in 2025 ook nog eens het bijtellingspercentage van 16% wordt opgeschroefd naar 17%. 

Vanaf 2026 geldt ook voor de volledig elektrische auto een bijtellingspercentage van 22%. Over de volle cataloguswaarde.

 

Voor innovatieve elektrische auto’s, zoals zonnecel- en waterstofauto's, wordt de invoering van het maximumbedrag in de bijtelling uitgesteld tot na 2024. Voor deze auto’s gelden wel bepaalde voorwaarden. Deze plannen zijn overigens niet definitief: ze worden jaarlijks gemonitord en zo nodig aangepast.

 

Geldigheidsduur verlaagd bijtellingspercentage

Het geldende bijtellingspercentage op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld, is 60 maanden geldig. Gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Hierbij zijn eigenaar- en gebruikerswisselingen niet relevant, net als het wel of niet onder de bijtelling vallen.

 

Een voorbeeld: een volledig elektrische auto (CO2-uitstoot = 0) die op 1 januari 2022 voor het eerst in gebruik wordt genomen, houdt tot en met januari 2027 (5 jaar lang) 16% bijtelling over de eerste 35.000 euro catalogusprijs. Wordt de auto in februari 2027 nog steeds als zakenauto ingezet, dan geldt vanaf dat moment het algemene bijtellingspercentage van 22%. Een eventuele milieukorting wordt bepaald volgens de dan geldende bijtellingsregels.

 

Wel is het zo dat na de periode van 60 maanden per jaar bezien wordt of de auto nog in aanmerking komt voor een korting op het algemene bijtellingspercentage. Voor auto’s die voor 1 januari 2017 voor het eerst op naam zijn gesteld, is het algemene bijtellingspercentage 25%, voor auto’s daarna 22%.

Actieradius steeds minder een belemmering

03-01-2022

 

Een te kleine actieradius is nog steeds een belangrijke drempel voor Nederlanders om elektrisch te rijden, maar wordt net als vorig jaar wel steeds minder belangrijk. Dat de actieradius steeds minder een belemmering vormt om elektrisch te rijden komt mede doordat de gemiddelde actieradius van elektrische auto's ieder jaar stijgt. Vorig jaar was het gemiddelde van een EV 305 kilometer, dit jaar is dat 333 kilometer. Ter vergelijking: In 2017 was de gemiddelde actieradius nog maar 172 kilometer.

 

Door de toegenomen actieradius en snellere laadtijden wordt de actieradius van nieuwe modellen steeds minder als een belemmering gezien. Dat wat de mensen denken nodig te hebben, ligt inmiddels in de buurt van wat nieuwe elektrische auto’s te bieden hebben. 56 procent van de Nederlanders vindt een actieradius tussen de 300-500 km voldoende.

Laadnetwerk groeit door

27-12-2021

 

Vorig jaar telde Nederland nog zo’n 58.000 (semi)openbare laadpalen, nu zijn dat er ruim 80.000. Daarnaast is het aantal snellaadlocaties bijna verdubbeld naar 614: de hoogste laaddichtheid (het aantal laadpalen per 100 km² asfalt) van Europa. Het aantal nieuwe elektrische auto’s in Nederland groeit echter veel harder dan het aantal laadpunten, waardoor de druk op de laadinfrastructuur toeneemt.

 

Ga je nu met je EV de grens over, dan is het laadnetwerk lang niet zo goed als in ons land. Andere Europese landen liggen met hun laadnetwerk achter op Nederland, maar breiden dat in hoog tempo uit. Met name de snellaadnetwerken groeien hard. Op dit moment geeft 16 procent van de Nederlander aan het een groot nadeel te vinden niet met een elektrische auto op vakantie te kunnen. De verwachting is dat met de groei van snellaadnetwerken deze barrière op termijn af zal nemen.

Mick-e voor Tilburg

20-05-2021

 

Wat is er mooier dan Tilburgse stroom voor Tilburgers? Eerst waren onze pijlen gericht op windenergie in het algemeen, maar we vonden het nog beter om de stroom dichtbij huis te halen. Spinderwind bood uitkomst.

Het past perfect binnen onze missie om transport en mobiliteit CO2-neutraal te krijgen.

Lees hier het hele artikel.

Spinderwind

26-03-2021

 

Het verschil? Een rol spelen in de energietransitie betekent nog niet dat je duurzaam onderneemt. Mick Energy neemt duurzaamheid wél serieus!
Mick-e neemt lokaal groene stroom af van windpark De Spinder uit Tilburg: ‘Spinderwind’. De 4 windmolens leveren per jaar zoveel duurzame elektriciteit als 7500 huishoudens verbruiken. Bij de laadpalen van Mick-e in de Gemeente Tilburg ‘tank’ je deze Tilburgse groene stroom. Ván Tilburg vóór Tilburg, dat noemen wij duurzaam.

Interesse in een laadpaal of sparren met Mick-e? Bel 088 - 542 5250

Mick-e groeit door

24-03-2021

 

Mick Energy timmert aan de weg! 😊 De eerste laadpalen zijn inmiddels geplaatst. Mick-e staat voor heldere EV-oplossingen. Wij voorzien in de behoefte aan laadpalen en leveren elektriciteit. Doe maar gewoon duurzaam!

Mick-e is een feit

29-02-2021

 

De komende weken gaan er op verschillende plekken in Tilburg meerdere laadpalen van Mick-e in de grond. Yes!! Onze 'Spinderwind' verspreidt zich langzaamaan over Tilburg. Laat die wind maar komen!

Het aantal elektrische voertuigen stijgt snel, en daarmee ook de behoefte aan oplaadmogelijkheden. 

1 Kosteloos een laadpaal bij je bedrijf

 

Mick-e regelt alles, plaatst en exploiteert. Geen investering en je hebt nergens omkijken naar. Je betaalt alleen voor de installatiewerkzaamheden op eigen terrein. We stellen een overeenkomst op voor 10 jaar. Mick-e vergoedt de stroom tegen een vast tarief.

 

 

2 Een laadpaal bij je bedrijf op basis van een leaseovereenkomst

 

Een laadpaal bij jouw bedrijf voor een vast bedrag per maand. Afspraken vastgelegd in een leasecontract. Je krijgt de volledige beschikking over een laadpaal bij jouw bedrijf die je zelf exploiteert. Uiteraard met hulp van Mick-e, die ook voor je klaar staat bij storingen en onderhoud. Er wordt een overeenkomst opgesteld voor 5 jaar. Na die tijd kunnen we samen doorgaan maar je kunt de paal ook tegen een aantrekkelijk tarief overnemen.